maanantai 8. lokakuuta 2007

Työpajat 8. ja 15.10. 2007

Mihin yhteisöllinen media on menossa ja minkälaisia tekemisen uusia kulttuureja on jo syntynyt? Kuvista ja viesteistä syntyy merkityksiä ja aihepiirejä – sen ovat jo nyt maailman kärkeen nousseet yhteisömediat näyttäneet. Professori Marko Turpeinen Tukholman teknillisestä korkeakoulusta näytti suunnan meidän tehtävämme on päätellä mihin valtavirta vie ja mitä blogosfäärin ja uusien yhteisöjen pitkä häntä tekee mahdolliseksi.

Oma hankkeemme lähenee hetkeä, jolloin meidän pitää päättää kenelle sitä tehdään. Kurssi on tehtävissään päätymässä erilaisiin kulttuurisesti mahdollisiin opiskelijayhteisöihin. Vetäjät ovat kuitenkin sitä mieltä, että nyt on hyvä lähestyä ihmisiä, jotka ovat mahdollisimman kaukana tekijöiden maailmasta.

Rajoitteena kohderyhmälle on se, että meidän täytyy kokeilusyistä pysyä yliopiston verkon alueella. Siksi päädyimme yliopiston henkilökunnasta opetus- ja tutkimusihmiset poissulkien hallinnollisissa ja palvelutehtävissä olevaan ryhmään, joita työskentelee Tampereen yliopistossa kaikkiaan vajaat 500 ihmistä.

Julkaisun nimikysymyskin alkoi saada vauhtia, kun kohderyhmä selvisi. Tiukan aivoriihen ja varatut nimet pois jättämällä voittajaksi tässä kilvassa selvisi Mappi E, jonka isäksi on tunnistettu Juha Karilainen. Ruhtinaallinen nimikilpailun palkinto odottaa Juhaa.

Ilarin nopea katsaus mitä julkaisualustan rakentajan pitää tietää, muistuttaa meitä tekniikan välttämättömyydestä.

Kohderyhmäpäätös laukaisi kuumeisen selvitystyön neljän T:n avaamiseksi. Mikä on valitun kohderyhmän tausta, tarpeet, tavat ja tavoitteet?

Ryhmät saivat selvitettäväkseen vielä ennen perioditaukoa tulevan yleisön taustatiedot, mediatavat ja – tarpeet sekä mihin he elämässä yleensä ovat menossa. Mikä on (työ)elämän tavoite? Löytyykö yhteisöllisiä piirteitä?

Elina Noppari Journalismin tutkimusyksiköstä tuli hätiin paikkaamaan puutteitamme metodologiassa ja hänen pikakurssittama ryhmä toteutti mallikkaasti ryhmäkeskustelun, toinen ryhmä toteutti haastatteluja ja kolmas ryhmä selvitti mediapäiväkirjan avulla tottumukset. Kaikki ryhmät selvisivät tehtävästä hienosti ja

tauon jälkeen meillä on runsaasti materiaalia päättää mitä julkaisulta odotetaan.

Ei kommentteja: