maanantai 24. syyskuuta 2007

Kolmas työpaja

Teemana yleisö, yleisön mediakäyttäytyminen ja yleisötutkimuksen metodit. Vierailevana luennoitsijana Ylen tutkimuspäällikkö Erja Ruohomaa.

Tavoite on kuvata mitä tietoa tarvitsemme kun haluamme vastauksia neljän Teen kysymyksiin. Eli miten hankitaan vastaukset kohderyhmän mediankäytön kannalta oleellisiin kysymyksiin ihmisten

- taustoista

- tavoista

- tarpeista

- tavoitteista

Ajatuksena on avata yleisötutkimuksen antamat mahdollisuudet ja se miten eri metodit nykyisin täydentävät toisiaan. Siis vanha kvantitatiivinen data vs. arvo- ja asennekartat kuten Risc sekä laadullinen haastatteluin ja keskusteluin kerättävä tieto.

Selvä suuntaus on pyrkimys faktojen ymmärtämisestä ihmisten ymmärtämiseen ja siirtyminen suurista numeromassoista kuvien ja metaforien käyttöön, kuten Erja Ruohomaa totesi.

Menossa ollaan mediaymmärryksen syventämiseen ja edessä on virtuaalimaailman avaaminen; miten tutkitaan yhteisöjä ja osallistumista.

Ei kommentteja: