tiistai 20. marraskuuta 2007

Miksi 2.

Missä on yleisömme? Toimittajien työn kannalta tämä kysymys on suurin, sanoo Journalisti-lehden päätoimittaja Johanna Korhonen.

Eilisellä luennollaan hän asetti joukon kysymyksiä, joihin pitää hankkia vastauksia: Mitä yleisö haluaa ja mihin yhteisöihin journalistien pitää reagoida. Mitä se yleisölähtöisyys oikein tarkoittaa?

Yleisön muuttuessa entistä vaativammaksi on tylsä ja ennakoitavissa oleva journalismi huono suuntaus. Edelleen vallalla oleva copypaste-journalismi, kertoo huonosta jalostusasteesta. Eliittien puheen kirjaaminen ei tasapainotu kuvitustaviksilla, jotka ovat päiväjournalismin arkea aivan liian monessa toimituksessa.

Jalostusastetta voidaan nostaa pohtimalla mihin kysymyksiin vastauksia haetaan ja esittämällä juuri niitä kysymyksiä. Kuten "Miksi?" ja "Mitä sitten?"

Toimituksissa koetaan aktiivinen yleisö lujaa toimittajan asemaa uhkaavaksi yleisön diktatuuriksi. Internetin aiheutti sokkiherätyksen. Yleisölähtöisyyttä pohditaan ja vanhat journalismin kulmakivet kuten kustantajalegenda Hearstin: ”Ihmisiä kiinnostavat toiset ihmiset” on kaivettu palvelemaan uutta aikaa.

Toimitusten ammattitaito on perustunut monipuolisten journalististen pakettien tekemiseen. Yleisö on osa tulevaisuuden pakettia. Asenteita muuttamalla pystytään tekemään voittavia journalistisia julkaisuja, jotka vielä kannattavatkin.

Vahtikoirasta opaskoiraksi? Kyllä, jos rodunjalostuksessa huolehditaan siitä että palvelukoirakin osaa vahtia.

Ei kommentteja: