perjantai 11. huhtikuuta 2008

Mediajohtamisesta tiedettä


Eroaako median johtaminen muiden alojen liiketoiminnan johtamisesta? Samat lainalaisuudet pätevät organisaation johtamiseen, strategiseen suunnitteluun ja liiketoiminnan jatkuvaan kehittämiseen kuin mihin tahansa tietoteollisuuteen. Joukkotiedotus on lisäksi vielä hyvin selkeästi prosessien kautta tapahtuvaa teollista toimintaa. Silti eri puolilla maailmaa on alettu puhua mediajohtamisesta yliopistoissa erillisenä oppisuuntauksena.

Tampereella kansainvälisessä mediajohtamisen tutkijaseminaarissa viikko sitten johtopäätökset olivat selkeät. Käsillä oleva toimintaympäristön muutos on niin suuri, että kaikki tutkimus ja koulutus, joka liittyy muutoksen ymmärtämiseen ja sitä kautta myös liiketoiminnan parempaan johtamiseen, on tervetullutta.

Ei joukkotiedotuksen ja johtamistieteiden tutkimusta olla fuusioimassa omaksi tieteenalakseen. Sen sijaan tutkimus ja koulutus median erityispiirteiden näkökulmasta on tervetullutta.

Viime vuosina on jo alkanut ilmestyä kirjallisuutta, jossa nykyaikaisia liikkeenjohtoteorioita sovelletaan mediaan. Innovaatiot, muutosteoriat, resurssijohtaminen, organisaatioiden suunnittelu, markkinointi ja projektityöskentely ovat kaikki niitä alueita, joiden tutkimus on vilkasta.

Globaalisti kiinnostus mediajohtamiseen näkyy mm. siinä että eräät kansainvälisesti tunnustetut yliopistot ovat saaneet tilauksia muualta maailmasta mediajohtamisen instituuttien perustamiseksi. Alan ikoni, amerikkalaisen Northwestern Universityn Media Management Center on laajentumassa Qatariin ja Intiaan ja eurooppalaiseen kärkeen kuuluva Jönköpingin kansainvälisen kauppakorkeakoulun tutkimuslaitos Kiinaan ja Etelä-Amerikkaan.

Jönköpingin hyvä maine ei ole sattumaa, koska laitosta johtaa suomalaisillekin tuttu professori Robert Picard. Kansainvälisesti tämän alan tunnustetuimpiin tutkijoihin kuuluva Picard käynnisti Turun kauppakorkeakoulun mediaryhmän jo 90-luvulla, josta siirtyi sitten Ruotsiin.

Tutkijaseminaari pyrki antamaan eväitä mediajohtamisen lahjoitusprofessuurin järkeväksi käynnistämiseksi Tampereella tiedotusopin ja johtamistieteiden laitosten yhteishankkeena.

Tampereen konsepti voi muotoutua kansainvälisestikin ainutlaatuiseksi, koska sisällöntuottaminen eli tässä tapauksessa journalismi on aloittavan oppituolin merkittävä painopiste. Kun vielä yleisötutkimusta tiivistetään jatkossa, on Tampereella mahdollisuus kehittyä olemassa olevan mediajohtamisen opetuksen ja tutkimusverkoston jäseneksi.

Media on liiketoimintana erilaista monessa kohdassa. Tärkein ero on se, että median arvoja mitataan muillakin mittareilla kuin rahallisella lisäarvolla. Käytännönläheisessä koulutuksessa tämä on hyvä tuoda esiin niin johtamisoppien kuin journalisminkin kautta.

Suomen Lehdistön kolumni

Ei kommentteja: