perjantai 4. huhtikuuta 2008

Amerikan tautia


Yhdysvaltain suurimmat sanomalehdet ovat vapaassa pudotuksessa.. Jo viikon vierailu kertoo karusta todellisuudesta. Metropolien lehtien levikit ja ilmoitustulot ovat laskeneet dramaattisesti. New York Times vähensi 100 toimittajaa, samoin Los Angeles Times, jossa myös vastaanhangoitteleva tuore päätoimittaja sai lähteä toimittajien mukana.

Amerikkalainen sanomalehdistö on ollut poikkeuksellisen kannattavaa Vaikka markkinat eroavat meikäläisistä, on ongelman ydin silti meillekin tuttu. Lisääntyneen uutistarjonnan tulo kaikkien ulottuville on vienyt lehtien lukuhaluja ja vähentänyt television katselua - erityisesti nuorimmissa ikäryhmissä.

Kustantajat ovat alkaneet ymmärtää, että kultamunia muniva hanhi tekee kuolemaa. Kun vanha toimintamalli aiheuttaa enemmän ongelmia kuin ratkaisee niitä, on korkea aika pohtia mitä kehitetään tilalle.

Kustantajat tekevätkin hartiavoimin töitä selvittääkseen miksi journalismi ei enää myy. Amerikkalaisen keskiluokan irtautuminen yhteisöstään on tosiasia. X- ja Y- sukupolvet on kasvatettu itsekkäiksi.. Väestö kasvaa metropoleissa.

Tapaan Georgian yliopistossa aika monta suhdannetta nähneen mediajohtamisen professorin ja emeritustoimittaja Conrad Finkin, 76. ”Puolitoista vuotta sitten kuvittelin, että tilanne on hallussa ja se mikä menetetään, voidaan korvata verkkojulkaisuilla.

Veteraani opettaa edelleen opiskelijoita selvittämään kohderyhmien demografioita. ”En silti enää osaisi neuvoa kustantajaystäviäni oman metropolini Atlanta Constitution Journalissa, jossa viime viikolla vedettiin paniikkikahvasta.”

Kehitystyössä panostetaan verkkoon, mutta myös paperilehtiin. Paikallisuutta ja hyperpaikallisuutta kokeillaan molemmissa. Journalisteja isolla J:llä opetetaan suhtautumaan nöyrästi pienen j:n väkeen eli kansalaisiin, jotka haluavat tehdä mediaa.

American Press Institutessa on koottu jo kohta kahden vuoden ajan kokemuksia seuraavan sukupolven sanomalehteä Next 2.0:n varten.

”Making the Leap Beyond ’Newspaper Companies” on hyödyllinen raportti. Esimerkkejä käytännön kokeiluista on runsaasti. Myös sanomalehtiyhtiön strategian mallintaminen pois vanhoista perususkomuksista on avartavaa lukemista. Pakon edessä mikään ei ole pyhää.

Asiantuntijablogeista koottu ”Imagining the Future of Newspapers” kertoo hyvin erilaisista yrityksistä miten takaisin kadonneen yleisön luo taas voitaisiin päästä. Vauhdinotto ruohonjuuritason paikallisuudesta on yksi johtoajatuksista.. Raportit löytää verkosta alla olevista osoitteista.

Tampereen yliopistolla ollaan nyt rakentamassa Åkerlundin säätiön mediajohtamisen lahjoitusprofessuurin ympärille uutta opetusta ja tutkimusta. Ajankohta ei voisi olla parempi. Ei ole todellakaan liikaa väkeä, joka ymmärtää journalismin merkityksen ja hallitsee muutoksen strategisen johtamisen kaikki alueet.

Newspaper Next 2.0 on esimerkki toimintatavasta, jossa toimialan yritykset voivat koota kokemuksiaan ja oppia niistä. Miksi tällainen ei onnistuisi pienessä tiiviissä Suomessa kun se onnistuu suuressa laveassa lännessäkin? Nyt on uusien aloitteiden paikka kun Amerikan tauti ei vielä ole täällä – eihän?

http://www.newspapernext.org/Making_the_Leap.pdf

http://www.naa.org/blog/futureofnewspapers/Future_of_Newspapers_blog.pdf

Hannu Olkinuora

Kolumni Suomen Lehdistössä



Ei kommentteja: